Under ett par timmar onsdagen den 19 februari träffade ett glatt gäng rotarianer personer på ICA MAXI i Trelleborg. Vi sålde pennor till förmån för End Polio Now, berättade om Rotary och hur vi nästan utrotat polio i världen. Våra samtal ledde fram till att 61 pennor såldes. Det vill säga 1 220 kronor kom in i kampen mot polio plus ytterligare 460 kronor i frivilliga bidrag.
Onsdagen den 19 februari genomförde vi ganska enkel men ack så viktigt kampanj. Inspirerad av Sportlovsbilagan som vår klubb ligger bakom tack vare Ingrid W:s engagemang och goda kontakter med bland annat Bert W på Trelleborgs Allehanda slog vi ett slag mot polion under dagen. Under ett par timmar stod Maria A, Hans S, Olof R, Ylva Kristina E och Ulf B på ICA MAXI och sålde pennor i kampen mot polio.

Maria, Olof och Hans redo för att sälja pennor
Ulf och Ylva Kristina redo för att End Polio Now

Totalt såldes 61 pennor för 20 kr/st. Då går minst en dollar går till kampen mot polio. Fast, för varje insamlad dollar som Rotary bidrar med kommer två dollar från Bill and Melinda Gates  Foundation.

Redo för försäljning

Extra roligt var det givetvis med de bidrag på totalt 460 kronor som kom in.

Så, totalt fick vi in 1220 kronor tack vare End Polio Now-pennorna och ytterligare 460 kr i bidrag. Totalt 1 680 kronor,

Ofrånkomligt är att  det att få dela med oss av tre samtal som grep oss alla när vi stod där.

Den första berättelsen är så klart den som en poliodrabbad man ger från 1950-talet. Berättelsen om hur han under 1955 blev satt i karantän, fick sin diagnos och behandling och idag planerar en skidresa i mars till Österrike. Hans kusin drabbades däremot av polio och fick gå haltande genom livet.

Den andra berättelsen är så klart de som gav mer än vad som vi önskade. En före detta rotarian som köper tre pennor men betalar 500  kronor och en som köper en penna men betalar för två. De vägrar ta emot fler pennor för att de vill att vi ska sälja "deras" pennor för att vi ska kunna få in mer pengar.

Den tredje berättelsen är om kvinnan som egentligen hade tusen anledningar att komma undan. Fångad i flykten. Hon övertygades om att köpa en penna. Hon hade inte kontanter men skulle swisha. Trots upprepade försök så ville inte hennes swish fungera. Hon gick till bankomaten. Hon kunde inte få ut kontanter. Hon lämnar oss. Hon kommer tillbaka. Hon hade hittat sin gamla "parkeringsportmonnä". Den gamla typen av portmonnä som passar sig så bra för "skrammel". Och hon skramlade fram tjugo kronor och fick sin penna.

Givetvis är kärleken oändlig för alla de som väljer att vara med och ta fighten mot polio. Dessa tre var berättelser som ändå värmde mitt hjärta lite extra under våra fyra timmar på ICA MAXI.

Stor är tacksamheten till ICA MAXI och för det stöd som ni alla gett i olika former för denna aktivitet.

Tillsammans gör vi skillnad.
Tillsammans är vi "People of action"