Hur förklarar man för ett barn att dennes förälder sitter i fängelse?
Hur kan man som barn berätta att ens förälder sitter i fängelse?
Hur ska man kunna prata om detta?

Bufff - Barn ungdomar förälder familjemedlem i fängelse - är en förening som finns till för de som har en förälder eller familjemedlem i fängelse, häkte eller frivård. En verksamhet som nu Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb stöttat.

Bufff Skåne bedriver sin verksamhet i alla Skånes kommuner. En verksamhet som bygger på att ge råd och stöd till barn och unga som har en förälder eller familjemedlem i fängelse. Givetvis finns stödet även för vuxna. Verksamheten är ideell med stöd från Kriminalvården, några kommuner och privata bidrag. Efter att verksamhetsledaren Ann Clarentius Erlandsson varit och hållit föredrag för klubben, bestämde sig styrelsen för att detta är en verksamhet vi vill stödja. Vårt bidrag till Bufff Skåne i år är 4 000 kronor.

Bufff Skåne jobbar med olika sätt och metoder för att stödja främst barn och ungdomar i att få dem förberedda att möta sin förälder i exempelvis fängelse. Det är många frågor som behöver få sina svar. Många tankar som behöver få komma ut. En krispåse har tagits fram till barnen. En påse med ett gosedjur, en bok, ett spel, ett ritblock och en samtalsbok "Min bok" som ska hjälpa barnen att kunna prata och fråga om det som hänt och vad som händer.

Bufff Skåne är med och skapar trygghet för många barn, unga och familjemedlemmar i Skåne. Så även på Häktet i Trelleborg och har verksamhet för de som bor i exempelvis Trelleborgs och Vellinge kommuner. Vi i vår klubb är glada över att vi kan bidra till denna verksamhet.