Lagom till skolavslutningen hade Trelleborg St Nicolai Rotary Club glädjen att få dela ut årets Kim Walls skrivarstipendium. Utmärkelsen gick till Hanna Johansson i klass 9 B på Liljeborgsskolan i Trelleborg. Bakgrunden till stipendiet är den prissumma som Trelleborg St Nicolai fick när klubben 2018 prisades för Bästa storytelling vid distriktskonferensen. Klubben beslöt att prissumman under åtminstone fyra år ska delas ut som stipendium till en skrivartalang på Kims och Ingrids högstadieskola.

Bakgrunden till stipendiet är den prissumma som Trelleborg St Nicolai fick när klubben 2018 prisades för Bästa storytelling vid distriktskonferensen. Sedan snart tjugo år tillbaka gör föreningen en Kul i fem tidning som delas ut till alla barn och ungdomar i kommunen. Tidningen är ett samarbete med Trelleborgs Allehanda som skänker en del av annonsintäkterna till Rotary Doctors. Bakom tidningen står Ingrid Wall, medlem i St Nicolai samt  mamma till den mördade journalisten Kim Wall. Klubben beslöt att prissumman under åtminstone fyra år ska delas ut som stipendium till en skrivartalang på Kims och Ingrids högstadieskola.

Med anledning av corona-restriktionerna fick årets stipendieutdelning ske via länk, men blev inte desto mindre spännande. Alla skolans niondeklasser var uppkopplade och när Ingrid och Joachim Wall berättat om bakgrunden till stipendiet kunde rektor Mikael Skeensgard överraska Hanna Johansson med jättecheck och diplom. Hon fick också ta emot den speciella pin som familjen tagit fram för att hedra Kim.

Hanna blev både rörd och glad och berättar att hon sedan länge drömt om att bli författare.

- Stipendiet ger mig drivkraft att fortsätta våga drömma. I framtiden vill jag resa världen över, se olika platser och upptäcka nya spännande kulturer, men framför allt möta människor som bor där.

De närmaste planerna är tre år i gymnasiet, förhoppningsvis avbrutet av ett utbytesår i Kanada  för att gå på high cool och lära mer franska och engelska.

Motiveringen från Hannas lärare lyder;

Wow, bara wow!

Hannas texter fångar sina läsare. Hon har ett personligt sätt att formulera sig på, men hon förmedlar också alltid ett genomtänkt innehåll. I sina texter visar hon att hon nogsamt betraktar sin omvärld och noterar detaljer, som sedan återskapas på ett livfullt sätt. Läsaren kan känna igen sig och minnas sina egna upplevelser genom Hannas texter.

Redan i årskurs sju utmärkte hon sig på ett positivt sätt i sitt skrivande och hon har under åren på högstadiet fortsatt att utvecklas som skribent. Hon har ett rappt språk och emellanåt även ett alldeles eget sätt att uttrycka sig på.

Härigenom blåser hon liv i sina karaktärer och deras situationer och gör dem lika levande för läsaren. Med korta, snabba meningar skapas ett driv framåt i berättelserna och med sin inlevelse och passion gör hon sina texter medryckande och får läsaren att vilja få läsa ännu mer.

Hanna är ett författarämne som vi ser fram emot att få läsa mer av i framtiden.

- För oss är stipendiet väldigt viktigt. Vi får möjlighet att berätta för unga människor vem Kim var och understryka att världen ligger öppen för den som vill också om man kommer från en mindre stad som Trelleborg. Som rotarian sedan många år känns det också fint att få bidra till lokalsamhället, samtidigt som bakgrunden till stipendiet är hjälp till människor i Afrika. Här förenas två av Rotarys grundpelare för mig, säger Ingrid Wall.