Lördagen den 24 oktober var det Världspoliodagen. En dag som innebär aktiviteter världen över bland Rotaryklubbar. Mer än 6 000 olika evenemang finns inrapporterade. Ett av dessa stod Trelleborg-S:t Nicolai Rotaryklubb för.
I samband med World Polio Day stod klubben ute på stan och sålde End Polio Now-pennor. Det var i samband med Trelleborg Citysamverkan Halloweenlördag som denna möjlighet gavs. På plats var Maria Appelgren, Ulf Bingsgård, Ylva Kristina Ekelund, Olof Rempe, Hans Ström och Bert Westerberg.

Under de fyra timmarna som klubbens medlemmar var på plats såldes 110 pennor samt en del spontana bidrag gavs till kampen mot polio. En penna kostar 20 kronor. Vid köp av en penna går lite mer än en dollar till kampen mot polio. Tack vare den uppväxling som sker via Bill and Melinda Gates Foundation blir det totalt tre dollar. Det är tre dollar som behövs för att kunna vaccinera ett barn till poliofritt liv. Det betyder att i princip varje såld penna ger ett barn vaccination mot polio.

För några veckor sedan kunde Afrika förklaras som poliofri kontinent. På lite mer än 30 år har antalet drabbade av polio minskat från 380 000 fall till drygt 100 fall. Det är två länder i världen som fortfarande kämpar mot polio, Afghanistan och Pakistan.

Lördagens insamling har tagit oss några steg närmare en poliofri värld.